Naturturism – låt naturen bestämma tempot!

Timrå Kommun vill rida på den växande vågen av naturturism. Som ett speciellt attraktivt område för detta anges bl a Åstön, ute vid Bottenhavskusten. Det är inte första gången som Åstön hamnar i fokus för kommunens planer på att locka turister. Det har tidigare bedrivits camping på området ute vid Skeppshamn, men utfallet av den satsningen blev kanske inte riktigt som tänkt. Det visade sig att det blev mer av ett permanent uppställningsområde för ett antal husvagnar och -bilar.
Under den senaste sommaren har det funnits ett café med servering ute i den gamla officersmässen. Det är ett upplägg som många uppskattat som en lagom verksamhet. Området i övrigt består ju av mängder av gångvägar och vikar att upptäcka och inbjuder till ett friluftsliv, ”easy going”. Här finns ju också rika möjligheter till kulturupplevelser, till exempel kapellet och fiskemuseet.
Man vandrar runt, hittar en egen badvik och avslutar med en fika på caféet!

Att, som kommunen vill, anlägga en camping och långtidsuppställning för husbilar och andra liknande fritidsfordon i Skeppshamn tror jag inte skulle vara rätt modell. En betydligt lämpligare plats är väl då Åkeröviken där det satsats på servicebyggnad och dessutom finns badstrand. Därifrån är det ju gångavstånd till Skeppshamn.
Det finns ett antal föreningar med intresse för Åstöområdet och det vore väl ett bra förslag att höra efter vilka idéer dessa föreningar kan bidra med för en hållbar utveckling av området!

Text och foto: Stig Carlsson