Natursnokarna

Vårt mål är att varenda unge ska kunna känna sig hemma i naturen! Vi vill att fler ska
få prova på Natursnoksverksamheten och vi vill hitta fler nya natursoksledare som
kan starta egna grupper med stöd av oss.
Träffen leds av Sara Friberg från Naturskyddsföreningens kansli Mitt:
sara.friberg@naturskyddsforeningen.se

___________________________________________________________________________________________

Det kom ett mail om en intressant barnbok:

Jag vill tipsa er inom Natursnokarna om vår barnbok om skräp i naturen och konsekvenserna av det. Ett bra sätt att prata nedskräpning, skräpplockning och återvinning i barngrupp, eller mer allmänt om djur, natur och miljö. Det görs också kostnadsfritt nedladdningsbart arbetsmaterial till boken med bl.a. diskussionsfrågor. Arbetsmaterialet hittas på Idus förlags hemsida eller via länken http://idusforlag.se/press/lararhandledning_grasandsaventyret.pdf
Boken heter Gräsandsäventyret och ingår i Djurdeckarna-serien. Djurdeckarna fungerar från 5 år och upp till ca 10 år.
Huvudtemat i boken är en kvarlämnad fiskelina som en gräsand fastnar i och två pojkars jakt på den som lämnade linan (och så klart även hur anden räddas), men även annat skräp tas upp som plast, cigarettfimpar och glassplitter. Både tamdjur och vilda djur förekommer i boken.
I februari mottog jag kommunens och Naturskyddsföreningens miljö- och naturskyddspris för Gräsandsäventyret. Boken är godkänd av Grön Flagg inom Håll Sverige Rent samt Djurskyddets värdegrundsavdelning REDE. Den uppmärksammas under våren av bl.a. 4H, scouterna, Världsnaturfondens Panda Planet och Naturskoleföreningen.
Djurdeckarna finns på många bibliotek och i alla internetbokhandel. De finns också som både e-bok och ljudbok. Det finns möjlighet att provläsa inledningen via bl.a. Smakprov.
Om ni har frågor eller funderingar är ni hjärtligt välkomna att kontakta mig!
Mari Bister
författare på Idus förlag