Sundsvallstidningsartikel: Den andra tisdagsvandringen

Vackra vyer längs älven.
Fotograf: Ann-Chatrin Hammarström

Timrå Naturskyddsförenings andra tisdagsvandring gick i strålande solsken runt Grönudden i deltat. Stigen startar på samma ställe som Trollstigen som är Timrås mest besökta utflyktsmål. Där går en jämn ström av barnfamiljer hela tiden. Stigen följer älven fram till Brukshundsklubben där den viker upp och ut på en lägda, sen ner igen vid kraftledningen. Detta för att runda en lång vattenfylld ränna samt ett hygge. Under lärkträden vid Brukshundsklubben fick vi se en liten raritet, rosentry som tyvärr blommat ut men vi såg början på små bär. Stigen fortsätter sedan längs älven med flera små fina sandvikar, ända ut till yttersta udden. På ett ställe hade bävern fällt en megastor björk, stubben var enorm! Bävern gräver hyddor in i sandbrinken eftersom det inte går att bygga hyddor längs älven. Vid sandstranden längst ut blev det fika i solskenet. Vi pratade även om alla lämningar vi ser efter flottningen där området var ett stort skilje. Åter gick vi vägen, som är stängd för trafik, och ner vid Brukshundsklubben.

Text: Elisabeth Nilsson