Rapport – Natursnoksträff 20 maj Söråkers strandpromenad

Vilken fin plats du hittat åt oss Elisabeth! Perfekt för Natursnokarna, särskilt en försommardag som denna!

Tyvärr hittade ingen dit, men två familjer med totalt 5 barn barn kom för att hänga på stranden, så vi bjöd in dem. De var med oss i två timmar.

Vi lekte namnleken sedan fladdermus och malar då man får öva sin hörsel. Därefter vadade vi barfota i strandkanten och letade strandfynd.

En pappa hittade ett litet räkdjur, barnen hittade någon sorts vattenväxt, drivved, glasbitar, skräp och stenar och brända kottar samt sommargyllen, backskärvfrö och någon liten strandkålsväxt. Vi sorterade fynden lika-olika. Och hjälpte naturen genom att plocka skräp. Sedan lekte barnen vidare med drivveden och byggde på eget initiativ fiskgömmen.

Vi grillade och bjöd på korv, kaffe o saft – allt ekologiskt. Höjdpunkten var när Ingalill Häggberg från Timråkretsen visade barnen hur hon pressar växter i sin lilla bärbara växtpress! Den här dagen gav mersmak! Ena familjen var från Uppsala och andra nyinflyttad i Timrå. De fick med sig varsin broschyr om Natursnokarna och Naturskyddsföreningen.

Så vi var alla mycket nöjda.

Sara Friberg
Snoklok & verksamhetsutvecklare