Tolvösand-Myckeläng, nyinventering!

1997 gav Timrå kommun ut häftet ”SEVÄRT I TIMRÅS NATUR”, en utflyktsguide till 27 naturområden i Timrå kommun. På sidorna 22 och 23 beskrivs naturområdet Tolvösand – Myckeläng. Boken ger en fin överblick av växter, både vanliga och rara, som då, 1997, kunde återfinnas i naturen runt Tolvösand över till Södra Myckeläng. Nu, 24 år senare, har mycket hänt och förändrats vad gäller växtlighet och nyttjandet av mark. Vid nedfarten till

Kråkvicker

Södra Myckeläng betar ett 20-tal kor i hagen. Lite längre ner finns spår av avverkning och fler hus har byggts på området.
Nu vill vi i Naturskyddsföreningen Timrå väcka liv i detta naturområde, det vill säga locka till att besöka det och fram för allt uppleva dess mångfald av växter i några olika naturtyper. Från strandängar, till lövskog, till djupare barrskog. Där finns en hel del sommar- men även åretruntboende. Vi upplever att dessa värdesätter den biologiska mångfald de bor mitt upp i, och att de säkert låter andra ta del av den.
Men för att göra det hela lite mer spännande, så börja titta lite närmare på växt- och fågellivet. Hur många växter kan jag namnet på? Hur många fåglar känner jag igen?
Vi tänker ge lite hjälp på vägen. Vi tog ett par sommardagar för att fota och inventera några av de fina växterna som finns i detta spännande område. Vi tog hjälp av två kunniga botanister, Olle Svensson och Gudrun Fredén, för att artbestämningen skulle bli rätt.
Klicka här (Tolvösand-Myckeläng – OUTSIDEPIX) så kan du titta på ett urval av områdets mångfald av framförallt blommor. Några fåglar har vi inte med i den här sammanställningen men vi hoppas kunna komplettera med dessa också och vi tar gärna hjälp med bilder från dig som vill vara med. Mejla gärna bilder och andra tips till: stig.outsidepix@gmail.com
Sammanställt av Ann Fredbäck och Stig Carlsson