På besök hos bombmurklan

Bombmurkla

”Bombmurklan är en sällsynt vårsvamp som är rödlistad som sårbar. Fruktkropparna kommer upp i februari till maj och är bruna och sammetsaktiga med en svart glänsande disk i mitten. Bombmurklan har en östlig utbredning i Norden och är i Sverige känd från Småland upp till Norrbotten, med tyngdpunkt i Mälarlandskapen.”

Så beskrivs bombmurklan i Wikipedia. Att stöta på bombmurklan i verkligheten ger en mycket mer poetisk upplevelse. En upplevelse som inte är så lätt att beskriva i text men som kanske kan ge en lite bättre känsla på ett foto. Men inte heller en bild ger hela sanningen. Denna svamp bör helst upplevas i verkligheten! Och det var vad vi gjorde på den utflykt som gick längs Ljustorpsåns vindlingar lördagen den 9 maj 2020!

I den fina granskogen nere i mjukt grön mossa har här på ett begränsat område hittats hela tusen exemplar! Elisabeth Nilsson guidade gruppen på lättgångna stigar och det blev lagom med att ta en fikapaus innan vi gav oss i kast med murklorna. Därefter kunde vi studera de minst sagt märkliga svamparna på nära håll. Det är inga blyga ”varelser” som döljer sig utan lagom stora att fotografera utan någon direkt specialutrustning. Bäst dock att hålla sig till stigen eftersom det är tätt mellan exemplaren och lätt att trampa på dem!

Jag lovar att ingen av deltagarna ångrade att de följde med på denna utflykt! #fromtimråwithlove

Text och foto: Stig Carlsson