Timrå naturskyddsförening och Timrå Kustvandring

Ställningarna på väg bort från det nymålade Y-et.

arrangerade söndagen 27 okt promenad längs en del av den tänkta vandringsleden utmed Timrås kuststräcka. Promenaden gick från Timrå golfbana till det nyrenoverade Y-et. Sträckan är röjd, uppmärkt och det har byggts en bro över Lövuddsrännan och några spänger. Promenaden följde den södra stranden av Sörån och upp över Lövuddsbron till Y-et. Vid starten 13.00 var 19 vandrare på plats. Guider var Mats Moberg och Elisabeth Nilsson. Att se ett nyrenoverat och färgstarkt Y resa sig och speglas i den helt stilla älven bidrog starkt till den totala upplevelsen av promenaden. Mats berättade om Bogrundets plantskola och om Lastageplatsen vid Lastlavaberget och Elisabeth berättade om intressanta svampar och växter. Fikastunden i solen vid det nyrenoverade Y-et gjorde gott. Väl där kom två vandrare till som varit sena till starten men som hittade till Y-et. Bra betyg till märkning av sträckan. 21 vandrare deltog i smygpremiären längs en liten del av Timrå Kustvandring.