Klädbytardagen lördag 6 april

Från vänster till höger, Denise Forsberg, Anki Hägglöf, Tintin Bylund, Ann Fredbäck med lite av utbudet på klädbytardagen.

För andra året har vi nu haft en klädbytardag i Söråker. Båtklubbens lokal  är en toppenplats för detta evenemang. Gott om parkeringar, finns allt i köksväg, härlig närhet till havet.

Vi hade öppet mellan 11 och 15. På den tiden vandrade ca 50 personer in med cirka 120 plagg. Det var flest kvinnor men 17 män vågade sig med. Några barn och en liten hund hörde också till

Denise Forsberg höll i fikaförsäljningen!

våra besökare. Det blev en brokig samling kläder som vi kunde hänga upp till påseende, även borden belamrades. Enligt systemet med en lapp för varje plagg in och ett plagg ut för varje lapp, så säger vår statistik att 70 klädbyten skedde. Allt som blev kvar packade vi ihop och skickar nu vidare med Ukrainahjälpen.

Det blev trevlig samvaro kring klädställningarna och vid fikaborden. Vi passade på att bjuda ut lite av våra alster från Återbruket. I vår lilla burk låg det 680 kronor vid dagens slut. Det går också vidare till Ukrainahjälpen, vi kallar det bensinpengar, som behövs vid transporten till landet.

Det blir en bra grupp av medlemmar i Naturskyddsföreningen och med oss återbrukare, vi jobbar mot samma mål: Minskad konsumtion, värna miljön, återbruk!

Text: Ann Fredbäck
Foto: Stig Carlsson