Rapport från årsstämman 21 mars 2019

Detta är inte ett protokoll från årsstämman. Det kommer senare.

Efter årsstämman och lite gott fika, som InBetween laddat upp med, lämnades ordet över till Jens Löfgren, kommunekolog i Timrå. Han redogjorde för kommunens åtgärder 2018 och planer för 2019. Naturligtvis var vi mest intresserade av Åstön och balsaminer. Men han gav en intressant bild av restaureringar av åar och sjöar, rensning av bottnar och kalkning av sjöar. Vackra bilder illustrerade detta. Han poängterade att ett närmare samarbete mellan teknik- och miljöförvaltningen hade etablerats.

Vi fick se en häftig bild, full av balsaminer. LONA- pengar ska användas för att komma till rätta med denna invasiva art. Men ännu har ingen riktigt bra metod kunnat presenteras. Det stora området i Ala kan knappast bekämpas genom uppryckning och förbränning av de miljontals individer som satt sig där. Att slå av dem hjälper föga. Då sätter växten igång att bygga på med en ny uppsättning blommor på samma stjälk.

Nästa område som engagerade var Åstön, ska kommunen kunna riva upp reservatet där? Ingen av de församlade trodde att det var genomförbart. Lagar och regler sätter stopp för det, förhoppningsvis. Stämmans ordförande, Lars-Erik Nordin, kunde berätta om tillkomsten av naturreservatet och har alla handlingar i ärendet,  han var då kommunalråd.

En tredje fråga som togs upp var projektet med vandringsleder i Timrå. Hur ska de skötas, när de kommit till? En digitalkarta med all möjlig information kring lederna, ska göras, något som redan grannkommunen kan stoltsera med.

De närvarande poängterade att vi som förening står bakom och stöttar  vår kommunekolog, när ”ekonomiska, marknadsmässiga intressen” går före naturhänsyn.

Ni som var med och lyssnade, hoppas att ni också tycker så här!

/Ann Fredbäck