Rapport från årsmöte och föredrag

styr15Den 24 mars 2015 höll naturskyddsföreningen Timrå sitt årsmöte och i samband med det så berättade Stefan Grundström samt visade bilder om den berömde botanikern och trollmålaren Rolf Lidberg. Vi var 20 st. som bevistade årsmötet och därefter anslöt 12 till så vi var 32 st. som lyssnade på Stefan.

Ett mycket intressant föredrag med många fina bilder där Stefan berättade om Rolfs liv.

1954 jobbade Rolf åt SCA som illustratör och kom under den tiden då han skulle inköpa papper på en bokhandel, i kontakt med en bok om Medelpads Flora. Den boken var utgiven redan 1909 och det blev något som skulle påverka Rolfs liv.

Han tyckte att sedan den boken utgivits hade mycket skett med floran i Medelpad. Han såg då som en uppgift att arbeta med att ta fram en ny Medelpads Flora. Detta var ett mastigt arbete och det visade sig snart att för att få fram en ny bok så måste många blandas in i arbetet. Detta att många jobbade med den gjorde allting mycket svårare för honom att samordna arbetet vilket han ibland beklagade eftersom allt blev mycket krångligare.

2010 kom dock den nya Medelpads Flora ut vilket Rolf själv dock inte fick uppleva.  För denna kväll kunde alla som ville inköpa ett eget exemplar av praktverket för det mycket rabatterade priset om 100 kronor. Det var mycket nöjda deltagare som vid 21-tiden kunde avsluta kvällen.

Text och foto: Bengt-Göran Norlin