Den 3 mars hölls en träff i Wifstavarfs båtklubb , Timrå Kommun.
Träffen var ett samarrangemang med Naturskyddsföreningen, Västernorrlands båtförbund, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen.
Ett 25 -tal båtägare från mestadels närliggande båtklubbar samlades i klubbstugan för att ta del av information från Naturskyddsföreningen vilka olika alternativ som står till buds för att för att bekämpa den beväxning som sker på båtarnas undervattenskropp.
Helena Nilson började träffen med att informera sig om varför deltagarna kommit och vilket som var av största intresse att fokusera på för dagens träff. Det visade sig flera hade blivit intresserade på grund av det radioinslag från Radio Västernorrland som sändes under dagen med intervju av Helena i anledning av kvällens föreläsning.
Det som verkade intressera mest var de riktlinjer som upprättats av Havs och Vatten-myndigheten ( HaV) och som reviderats under 2014.
Helena förklarade att riktlinjerna nu är lite tydligare skrivna för kommunerna. HaV framhåller att båtklubb och kommun tillsammans ska hitta bästa lösning för med tillgänglig teknik och att en bedömning alltid ska göras i det enskilda fallet.
Det största problemet med beväxning är sjötulpaner som sätter sig på båtbottnar och biter sig fast i skrovet hårdare ju längre tid de sitter fast.
En film visade hur beväxningen avsevärt ökade bränsleförbrukningen för i synnerhet snabbgående motorbåtar. Således är det av största vikt att båtbotten hålls så ren som möjligt. Det finns dock alternativ till att använda biocidfärger.
Det visades prov på sex olika metoder. Helen hade med sig en matta som demonstrerades. Mattan har flytkraft och läggs ut i vattnet så att den täcker båtbotten och därmed skapar ett mörker och syrefattig miljö som effektivt minskar påväxt.
Ett alternativ var inmontering av 2-3 ultraljudssändare på insidan av båtskrovet som intermittent sänder ut ultraljud och därmed förhindrar påväxt.
Helena hade även med sig en specialkonstruerad skrapa/rulle av plastmaterial på ett långt böjt aluminiumskaft som kan användas för att skrapa båtbotten från bryggan.
Sjötulpanerna lever endast i saltvatten och de har visat sig att de vanligtvis gör sina angrepp vid två korta perioder varje sommar. Därför kan man vid dessa perioder flytta båten till sötvatten om man har möjlighet till detta. Det finns en app. att ladda ned med varning om vika datum som sjötulpanerna är på gång.
För träffens deltagare blev det uppenbart vi i detta distrikt inte har så stort besvär med sjötulpaner eftersom våra vatten är bräckta näst intill söta på en många håll och dessutom håller en låg temperatur.
Att vi målar båtbottnarna är ofta tradition och påverkan av reklam från färgtillverkarna.
Under pausen fick deltagarna njuta fika/Baguett/lättöl/vatten.
Efter fika och gemytligt småprat fortsatte träffen med vidare information.
Fram till i mitten av 1980-talet var det vanligt att botten behandla nya båtar med tennbaserade bottenfärger. Detta är ett större miljöproblem än de kopparbaserade färgerna.
Att anordna spolplattor för rengöring av båtarna med krav på steg två rening är en miljöåtgärd med ringa effekt och hög anläggningskostnad.
Här kan klubbarna hjälpa till genom att upprätta handlingsplaner på hur man på bästa sätt kan avlägsna dessa färger på de kontraminerade skroven. Blästring är den bästa rengöringsmetoden med efterföljande epoxibehandling.
En epoxibehandlad båtbotten är tät för inträngande vatten i motsats till vanlig bottenfärg vars enda uppgift är att hindra beväxning. En epoxibehandlad yta är dessutom lättare att hålla ren.
Sammanfattningsvis är det avsevärt bättre för miljön och i många fall även billigare att en till två gånger per är rengöra botten istället för att bottenmåla.
En representant för Härnösands Kommun deltog i träffen och informerade om att Härnösand till denna säsong investerat i en båtbotten tvätt. Priset för tvått beräknas bli 300 kr Båtar med en bredd upp till 4 meter och ett djupgående av högst 2 meter kan tas emot. Observera att HaV inte vill tillåta borsttvätt av båtar målade med biocidfärg.
Från Sundsvalls Kommun deltog två personer.
Kim Ottosson höll en avslutande information om vad Sundsvall gjort och hur tillsynen kommer att bedrivas. Hon såg fram mot ett positivt samarbete båtklubbarna och ett samförstånd i dessa frågor.
Helena Nilsson avtackades för en givande information med varma applåder från de deltagande i träffen.
Antecknat av Håkan Enerud Wifstavrfs båtklubb.
Kommentera