Rapport från cykelutflykten den 9 maj.

Vi som deltog i cykelutflykten den 9 maj trodde nog att många skulle lockas att delta efter den fina lilla artikeln på Timråsidan i dagens ST. Tyvärr blev vi bara två som deltog förvånande nog. Vädret hade hela dagen varit fantastiskt fint. Men då vi träffades syntes mörka moln närma sig från norr och några regnstänk kändes. Därför beslutade vi att ändå cykla en liten tur tillsammans. Vi sökte oss bort till gymnasieskolan och slog oss där ned för en liten fika. Vi möttes av en enveten Talgoxe som omedelbart kunde identifieras av den fågelkunnige man som deltog. Dessutom syntes en Blåmes som det verkade byggt ett bo i en av de nya barackerna på området.

En Storspov hördes högt över våra huvuden.

Färden fortsatte fram mot det stora idrottsområde som finns omkring NCC-hallen.

Hela tiden under färden hörde eller såg vi massvis av fåglar.

Så här tidigt på våren finns det ännu inte så många fina växter att titta på men när man tar sig fram på cykel och har följe med en fågelkunnig person så öppnar sig en helt ny värld.

När man ljudlöst tar sig fram på cykeln så hör man så många fåglar och har man tur ser man dem även.

Under färden kunde vi räkna ihop ett tiotal fåglar.

Talgoxe, Blåmes, Storspov, Fiskmås, Lövsångare, Rödvingetrast, Björktrast, Koltrast, Kråka och Skrattmås.

Vid sådana här tillfällen skall man passa på att vara med. Det är ett utmärkt sätt att lära sig mer om naturen.

Text och foto: Bengt-Göran Norlin