Vandring på Masugnsgrundet, 4:e oktober 2015

I strålande höstsol samlades 17 personer vid masugnarna för att vandra i skogen nedanför. När masugnarna var igång gick Lögdösjön ända upp till herrgården. Sjön var grund här, därav namnet Masugnsgrundet. Landhöjningen har gjort att det nu är fast mark. Området begränsas av Ljustorpsån i norr, Masugnsrännan i öster, Lögdösjön i söder och Masugnsbäcken i väster. Halva området, östra delen är ett Natura 2000- område(skyddade områden inom EU) pga av naturtyp alluvial lövskog samt arten sötgräs (VU), fridlyst. I den västra delen har granskogen bitvis tagit över och dödat lövskogen. Där finns mycket död ved med spännande svampar. Bybor kallar den Svartskogen. Det är en trolsk känsla där, särskilt när höstsolen skiner mellan stammarna.

En fiskestig längs ån samt en stig till masugnarna har funnits länge. Men förra året gick jag upp en stig längs Rännan till Lögdösjön och vidare längs Masugnsbäcken tillbaka till bron. Stigen är röjd och Lögdögänget har i år byggt nya broar av virke som GPS-projektet bekostade.   Vid Lögdösjön finns två fikaplatser med sittbänkar. Det blev en fin rundslinga och det var den vi gick.

Vi fick se den vackra sällsynta vita svampen koralltaggsvamp (VU) som liknar havskoraller samt många andra vedsvampar.  En gran med häftiga rotben och en björk som vi mätte till 235 cm i omkrets beundrades också. Men roligast var att kunna visa Alm (CR) som sprider sig över hela området från de gamla träden vid vägen. Även Ask (EN) sprider sig från de två träd som finns kvar vid vägen. Kan kanske motivera tillsammans med att sötgräs finns lika mycket i den oskyddade delen att skydda hela området?

Text. Elisabeth Nilsson.