Sundsvallstidningsartikel: Den fjärde tisdagsvandringen

Älvsallat (Lactuca sibirica) Fotograf: Jirina Mia Mickova

Fjärde tisdagsvandring den 25 juli startade nedom kapellet i Lögdö Bruk. En fin nyröjd stig följer där ån uppströms. I början av stigen växer den sällsynta lila blomman älvsallat rikligt. Stigen fortsatte genom grov granskog och sedan vacker gammal lövskog med inslag av grova tallar. Den passerade även flera sandbankar, fina badplatser. Vi fick se två arter av den märkliga slemsvampen, även kallad svampdjur, som varken är svamp eller djur utan en helt egen organism som består av en enda cell som sakta kryper fram och äter bakterier, sporer mm. Den kan känna igen sitt eget spår och ta sig fram i labyrinter i tester, alltså fatta beslut! När den ska producera sporer sätter den sig fast och bildar ofta färgrika fruktkroppar, mest känt är väl det gula trollsmöret och de små orange kulorna vargmjölk. Den vi såg var stiftsvamp, massor av cm-långa bruna stift. Det finns 157 arter i Sverige. Fikade gjorde vi på en sandbank, sedan fortsatte vi genom vackra tallskogen i Lögdöparken tillbaka.

Text: Elisabeth Nilsson