Korta nyheter!

Nedan en sammanfattning av nyheter från senaste medlemsbrevet!

Glädjande nyhet för skogen!
Nya FSC-certifieringsregler är införda. Utöver det tidigare kravet att avsätta 5% av skogen för skydd av biologisk mångfald ska ytterligare 5% avsättas för anpassad skötsel. Det kan gälla naturvärden men också sociala värden i samverkan med intressenter. Här ska minst 50% av volymen ska lämnas kvar. Mer info här!

Avverkningsanmäld skog i Lögdöparken, del av röda slingan.
Avverkningen är uppskjuten till nästa år. Det kommer att hållas samråd om hela området runt Lögdö Bruk, även Masugnsgrundet med massor av organisationer myndigheter och boende.

Torsbodaängen
Timrå Naturskyddsförening och Hässjö hembygdsförening har hävdat ängen i 50 år. Men eftersom det blivit färre och färre som kan slå med lie har den börjat växa igen. Därför har länsstyrelsen  i kontakt med markägaren beslutat bränna den. Så skedde med lyckat resultat den 21 april.
Man tittade även på området runt ängen som betas av kor och planerade för viss uppröjning de närmaste åren med hjälp av skogsstyrelsens projekt ”Nära till Naturen”

Bombmurklor
Annonserade utflykten till bombmurklorna i Åsäng 2a maj ställdes in pga hårdare coronarestriktioner. Samma dag gjordes ett glädjande nytt fynd av bombmurklor vid en stig i Sandarna nära Ljustorpsån. Markägaren SCA är informerad liksom Länsstyrelsen.

Mjällådalen
Länsstyrelsen kommer att göra helt nya stigar i den norra delen av reservatet. Ny stig från Västanåfallet till reservatet. Nya stigar på båda sidor som följer åkanten. På västra sidan av ån till platsen där nuvarande Västanåleden svänger upp mot skogsbilvägen. På östra sidan där Flottarstigen tar slut vid en djup ravin. De kommer även att ta över skötsel av befintliga stigar utom Flottarstigen söder om Petter-Norbergsbron.
Det har kommit rapporter om att det är vindfällen överallt så röjningen lär ta tid.

Stigar
Ny stigrunda i Norrberge!
Hittade av en slump en nipstig där som jag satte ihop med en av de befintliga stigarna i den fina tallskogen norr om täkten. Christina och Jon Flordal erbjöd sig att röja ock kvista vilket nu är gjort, tack för det!
Mer info kommer! // Elisabeth Nilsson