Aktion Tyst Skog

Naturskyddsföreningen i Timrå gjorde en aktion den sista februari för att ge skogen och dess invånare en röst!

Skog som SCA avverkningsanmält nära Lögdö Bruk. Foto: Daniel Magnusson

Vi vill belysa den skövling av vårt gemensamma naturarv som sker dagligen över hela landet, men som är speciellt tydlig här i de så kallade skogslänen.
Vi vill se ett skogsbruk som respekterar naturens gränser.
Bilden som målas upp av skogen i Sverige är ljus. Men faktum är att skogar fulla av liv tystnar allt mer och ersätts av planteringar. Läget är akut , men få känner till hur illa det är.
Sveriges artrika skogar försvinner i snabb takt och ersätts av artfattiga skogsplanteringar. Artrika naturskogar är avgörande för den biologiska mångfalden och är en viktig del i arbetet med att tackla klimatförändringarna.
Det är stor skillnad på gammal skog där naturen får sköta sitt och den biologiska mångfalden får frodas, och artfattiga trädplanteringar där träden står på rader. Trädplanteringarna och produktionsskogens vinning är enbart av ekonomiskt intresse. De stora skogsbolagen påvisar ofta en felaktig och ensidig bild av hur Sveriges skogar mår.
Här i Timrå vill vi belysa en skog som är avverkningsanmäld av SCA i närheten av Lögdö Bruk.
Nedan en länk till ett inslag i P4 Västernorrland om detta.
Detta inlägg har kategorierna Skog. Bokmärk länken.