Cafékväll 23/5

Torsdag den 23 maj träffades medlemmar i Naturskyddsföreningen Timrå till Cafékväll på InBetween i Vivsta. Efter ett sedvanligt rikt ”fikautbud” fick vi uppleva ett antal skogsvandringar i Ljustorp och Lögdö genom ett fantastiskt fint bildspel komponerat av Jirina Mickova. Där fanns växter, svampar, vatten, himmel och vackra träd, både stående och liggande fulla av allehanda växtlighet. Där blandades helt vanliga växter med rödlistade arter. Mycket kom att handla om Mjällådalens natur, som väntar på att bli utsedd till naturreservat.

Bildspelet visade verkligen upp mångfalden i skogen, där ett vant öga ser mycket mer än jag som amatör. Styrelsen kunde berätta om de skogsvandringar som planerats inför sommaren. På föreningens hemsida finns mer att läsa om dessa.

Innan vi skildes åt uppmanades vi att komma med uppslag till nya aktiviteter för att gynna ett levande intresse för naturen bland våra kommuninnevånare. Kanske hjälpa till att hejda invasiva arter, som jättebalsamin och lupiner.