Rapporter från tisdagsvandringarna – del 2!

25 juli Lövbergskyrkan
Den här mulna tisdagskvällen tog vi en kortare vandring upp till Lövbergskyrkan i centrala Ljustorp. Vi har 8 glada vandrare som gav oss iväg, trots hot om regn. På vägen uppför Lövberget kan man läsa skyltar om Ljustorps tidigare historia och se var vattenlinjen låg på bronsåldern. Vi hittade goda blåbär som vi stoppade i oss på vägen uppför berget. På toppen av berget ligger det bronsåldersröse som kallas ”Lövbergskyrkan”. Det tros vara en revirmarkering och eller en gravplats. På västar toppen, med utsikt över Fuske och västra Ljustorp passade vi på att fika.
Hälsningar
Lena och Elisabeth

1/8 korvsjörundan, mjällådalen
Den här vackra tisdagskvällen vandrade vi efter Korvsjörunden, som är en rundstig gjord vid Tuna fäbodstig. Vi har 26 stycken som njöt av Mjällådalen i kvällssolen och som vanligt var det också ett antal hundar som höll oss sällskap. Elisabeth berättade lite om Mjällådalens särart, meandring och vi fick se Korvsjöar. Fikapausen avnjöts på en grusbank i Mjällån för att komma undan från kvällsmyggen. På vägen hem kom ett sommarvarmt hällregn och blötte ner oss, men vad gör det när man är i vackra Mjällådalen.
Berättade
Lena och Elisabeth

8 aug Masugnsgrundet

Sista vandringen, det bästa sparades till sist, gick till skogen på Masugnsgrundet. Konstigt namn på en skog kan tyckas, men förklaringen är att när masugnarna var i drift gick Lögdösjön
ända upp till herrgården. Det var väl ett grunt område i sjön nedom masugnarna. Pga av landhöjningen är det nu bördig skogsmark. Det började som lövskog men nu har granen tagit över stora områden som kallas svartskogen av byborna. Det är en väldigt annorlunda trolsk skog. Den bördiga marken och den stora mängden död v
ed ger en stor biologisk mångfald. De gamla träden från brukstiden som står längs vägen , alm och ask, har föryngrat sig över området. Almen är akut hotad och asken starkt hotad i landet. Det är noterat 28 rödlistade arter, varav 15 svampar. Halva området är utpekat som Natura-2000, dvs skyddat område inom EU, främst beroende på stora förekomster av det sällsynta sötgräset. Men det borde ju utökas till hela området. Det finns stig i en rundslinga och nya broar över raviner vilket gör det lättillgängligt.
hälsar
Elisabeth Nilsson