Fullt på Inbetween vid Fjärilskväll den 16/4, 42 deltagare

Det blev en mycket intressant kväll på Inbeween när Östen Gardfjell berättade om Fjärilar med hjälp av bilder som förevisades med hjälp av en gammal Overheadapparat som vi i föreningen lånat för kvällen. Östen visade en bild på en Aprikostofsspinnare där bara hannen kan flyga! Honan får troget sitta och vänta på att en hane kommer flygande så att hon kan föröka släktet. Då blir det först läggning av ägg som snart nog bildar en larv. När larven fått i sig tillräckligt med mat bildar den en Puppa som efter en tid bildar en nya fjäril.

Just Mnemosynefjärilen som inte bara är Medelpads landskapsfjäril utan även ingår i vår förenings logga är unik eftersom den är så sällsynt.  Söråkerslandet och Alnön förekommer den rätt mycket i men inte på många andra platser i landet. Antalet fjärilar har med det landskapsbruk som nu råder minskat rejält och de arter som förekom rikligt på 40-50 talet som tex. Apollofjärilen är inte lika talrika längre.

Du kan se en lokal film om mnemosynefjärilen här!

En av de största fjärilarna heter Makaonfjäril och förekommer även i Medelpad. Det visades även en bild på en luktgräsfjäril som var den vanligaste i Svensk Dagfjärilövervakning 2012.  Tiden gick mycket fort och vi avbröt bara en liten stund för gemensam fika som föreningen bjöd på innan Östen fortsatte att berätta om både Dag- och Nattfjärilar.  Östen gav också oss några länkar på nätet som vi kan besöka.

Svensk Dagfjärilövervakning   www.dagfjarilar.lu.se

Sveriges Entomologiska förening (SEF) www.sef.nu  som bland annat ger ut en regelbunden tidning ända sedan 1880.Norrlands Entomologiska förening (NEF) www.norrent.se  Därefter visades ett antal böcker som kan vara trevliga att ha.

Östen uppmanade oss alla att gärna kontakta honom om vi har frågor om fjärilar eller andra insekter. Vi var också välkomna att hänga på honom vid någon fjärilstur eller fjärilsnatt. Östen Gardfjell  070-317 7620 eller mail: ogardfjell@hotmail.com

Bengt-Göran Norlin