Nästa tisdagsvandring den 22 juli samt rapport från den senaste!

CAM01329_resize

Tisdagsvandringen den 15 juli med 9 deltagare.

Norska vädret hade rätt igen! Det skulle vara uppehåll mellan 18 och 21 vilket stämde. Efter det myckna regnandet var det nog väldigt blött i skogen så därför föreslog jag Stavre Fäbodstig som är lite bredare än vanliga stigar. Stigen startar vid ’’sågplan’’ där byalaget byggt en bro över bäcken. På 1700-talet fanns här en såg och senare även kvarn. I början på 1900-talet byggdes här ett kraftverk. Inga spår finns kvar. Första delen går längs bäcken i en magiskt vacker gammelskog. Vid Stavretjärn övergår leden i en mindre väg där ett torp finns kvar. Som mest bodde i området 70 personer i små torp. Området där fäbodarna fanns kan skönjas som öppning i skogen. CAM01332Norr därom finns några sommarstugor runt en mindre damm. Dammen byggdes för att försörja en kvarn med vatten. I dag ersatt av en duschanordning. Vid dammen finns ett bänkbord som vi får använda så där fikades det innan vi vände åter och gick vägen tillbaka. Vi var 8 vuxna, 1 barn och 2 hundar som njöt i det underbara vädret.

Text: Elisabeth Nilsson
Foto: Linda Egholm Lindström