Rapport från fagningen av Torsbodaängen!

I fem decennier har eldsjälar räfsat, städat och slagit Torsboda blomsteräng.
Resultatet är överväldigande. Mer än 100 arter har idag fått en fristad i Timrå och på toppen spirar orkidén Brudsporre som från början bara fanns i ett enda exemplar.

Allting början i det tidiga 1980-talet. Hässjö Hembygdsförening hade bildats. Det fanns ett spirande intresse för växter, djur och natur – intresse för en helhetsbild av hembygden, inte bara byggnader och hemslöjd. Då upptäcktes Brudsporren, en i våra trakter sällsynt orkidé. Konstnären och botanisten Rolf Lidberg kläckte snabbt idén att ängen där orkidén hittades skulle tas om hand och bli en fristad för den sällsynta växten. Tillsammans med hembygdsföreningens grundbultar Lars-Göran Åhlund och Bengt Andersson har skötseln av ängen utvecklats till en fem decennier lång historia med räfsning, städning och slåtter. Bara några år efter upptakten blev även Timrå Naturskyddsförening en tung och aktiv part i arbetet med att rädda ängen. Många av Naturskyddsföreningens medlemmar har sedan dess i ur och skur ställt upp för att med krattor och räfsor bidra till örternas och ängens fortlevnad.

I år var det dags igen den 8 maj. Trots bara några plusgrader och snöglopp i luften var det närmare dussinet som frivilligt offrade några timmar till att faga ängen.

”Naturskyddsföreningen har varit en aktiv del i bevarandet under drygt 40 år och för oss är det självklart att det här är ett arbete som vi ska delta i. Att jobba för att rädda arter och miljöer är en viktig del av vår verksamhet”, säger Naturskyddsföreningens ordförande Fredrik Karlsson.

”Hösten slåtter här tror vi också kan bli ett intressant inslag för våra unga – Natursnokarna”, tillägger han.

Lars-Gunnar Åhlund är lika glad han för att Torsbodaängen svarat så positivt på de insatser som medlemmarna i de två föreningarna gjort under åren.

”Från början fanns det bara ett fåtal örter här. Av Brudsporren fanns det bara någon enstaka.”

”Utöver Brudsporren som nu börjat återhämta sig rejält så finns här runt ett 100-tal arter. Gullviva, vitsippa, blåsippa och liljekonvalj är bara några av dem”, säger han.

Kent Klingstedt

Bild 1:           Bengt Andersson till vänster och Lars-Gunnar Åhlund var med och startade Hässjö Hembygdsförening och har varit med ända sedan starten med att rädda Torsboda blomsteräng.
Bild 2:           Fredrik Karlsson i förgrunden förklarar att miljöarbetet är en viktig del i Naturskyddsföreningens arbete
Bild 3:           Räfsning och städning är vårens jobb med att hålla blomsterängen levande.
Bild 4:           Trots snöglopp i luften underhöll spelemannen Ingvar Smedjegård medlemmarna under tiden de fagade ängen.
Foto: Kent Klingstedt

2 thoughts on “Rapport från fagningen av Torsbodaängen!

1. Tack för en välformulerad och utförlig rapport – en läsning som gjorde att jag kunde vara med fastän jag inte var där live!
    Hoppas det blir en blomstervandring i sommar!
    Lycka till med fortsatt arbete på ängen/ Harriet A.

2. Jättekul att traditionen fortsätter även om inte jag klarar av att vara med.
    Jag har en förteckning som jag fått av Håkan Sundin vilka arter som förekommer på ängen!