Raport – Botanisk sommarvandring i Sörbergeskogen

Fika uppe på berget med härlig utsikt mot Sörberge och landskapet bortom

Medelpads Botaniska Förening och Timrå Naturskyddsförening hade i skönt sommarväder gemensam vandring söndag den 4 juni i Sörbergeskogen, Timrå. Jirina Mia Mickova guidade 20 glada naturvänner som under den 4 km långa slingan fick se 60 olika växter. Vår stig kantades av vit blommande harsyra, skogsstjärna och vitsippa. Den gula kabblekan lyste upp kärrstråken.

Jan-Olof Tedebrand och landskapsblomma

Blåaktiga vackra skogsvioler växte rikligt under vår skogsvandring. Kul fynd var mossviolen som alla fick lära sig känna igen. Vi passerade även ett kalkrikt stråk med lundarv, nordisk stormhatt och olvon. Medelpads vackra landskapsblomma granen blommade fint och beundrades. Vi avslutade med fika uppe på bergtopp med storslagen utsikt, se Jirinas bild av Eva Sundin, Gudrun Fredén och Olof Svensson i förgrunden, Jan-Olof Tedebrand och Elisabeth Nilsson med hundar i bakgrunden. Vår glada vägvisare Jirina fick applåd för suverän guidning.

Elisabeth Nilsson och hennes hundar

Text: Elisabeth Nilsson