Filmat seminarium om naturen på Alnökalksten

Den 20 november 2021 var jag med och ordnade seminarium om Alnönaturen på Söråker herrgård. Vi var en planeringsgrupp som förberedde seminariet där även Eva och Håkan Sundin ingick liksom Tomas Binett från Sundsvalls Geologiska Sällskap och John Granbo från länsstyrelsen.
De 15 korta, snärtigt informativa passen under Alnöseminariet filmades av Stig Carlsson i Timrå Naturskyddsförening och finns nu att se på Svensk Botanisk Botanisk Förenings youtubekanal. Emil V. Nilsson, redaktör för Svensk Botanisk Tidskrift har redigerat Stigs film så man lätt kan finna och se enstaka avsnitt. Håkan Sundin har skrivit korta, förklarande texter till varje avsnitt.
Man finner filmerna på länken http://svenskbotanik.se
Bläddra ner på sidan till ”Seminarium om Alnöns unika natur”.
Timrås kommunekolog Jan Bengtsson berättar i ett avsnitt om Timrånaturen. Kände naturvårdaren Lasse Bengtsson, styrelseledamot i Naturskyddsföreningens länsförbund, berättade om lövskogar. Själv berättar jag lite grand om marksvampar på alnökalken i samma pass där Eva och Håkan Sundin presenterar speciella kärlväxter för alnökalken. Den tjusigt röda scharlakansvårskålen brukar visa sig i Timråkustens alskogar på kalksten framåt april-maj.
Vi hade avsatt gott om tid till fika och mingel. Så det blev en fin social samvaro på vackra Söråkers herrgård.
Jan-Olof Tedebrand