Rapport utflykt Grönudden

Rosenfink, som är en karaktärsfågel för området, här fotad på Grönudden! Foto: Stig Carlsson

Fantastisk uppslutning till utflykten den 26:e maj! Hela 48 deltagare samlades vid Y:et  för att vandra runt Grönudden på den nya stigen som röjts och spångats av Timrå kustvandring. Innan avfärd berättade Mats lite om Y:et. Eftersom vi var så många och även skulle hålla säkerhetsavstånd så kunde vi inte berätta om de naturvärden som fanns längs stigen. Men i strålande solsken kunde vi njuta av den vackra utsikten över älven och havet. Stigen börjar med en vacker skog med grova tallar och björkar. Den följer älven fram till Brukshundklubben där man kommer in på en liten väg upp till motorcykelklubben och ut på lägdan. Där kunde vi samlas med avstånd och Mats berätta om flottningen och skiljet som fanns här. Vidare på en liten väg som kom fram till kraftledningen och åter ned till älven. Därifrån följer stigen vattnet och flera små sandstränder ända ut till yttersta udden. Där spred vi ut oss och fikade. Sedan skildes vi åt för valfri väg tillbaka.

Text: Elisabeth Nilsson