Ut i naturen!

Gullpudra

Sköna maj har anlänt till våra nejder! Nu finns det ingen anledning till att inte göra ett besök ute i den fina natur som vi har här i kommunen. I dessa Corona-tider så uppmanas ju till promenader och att vistas ute så mycket som möjligt. Som ett exempel på ett bra utflyktsmål kan jag rekommendera Fågelsångens Naturreservat i Söråker. Just nu i början av maj när detta skrivs så blommar blå- och vitsippor och här finns ett verkligt fint bestånd av gullpudra! Det finns en stig som man kan ta sig runt i området via men det kan vara lite besvärligt på sina ställen. Om man har problem att ta gå utan hjälpmedel så får man nog nöja sig med att ta sig ner från växthuset till reservatsgränsen. Därifrån kan man både se och höra många av områdets fåglar som t ex storspov, tofsvipa, trana, flera olika trastar, starar, enkelbeckasin m fl. Det området betas under sommaren och skapar en miljö som inte är alltför vanlig längre och drar därför till sig som trivs i det gamla jordbrukslandskapet.

År 2007 gjorde Timrå Naturskyddsförening tillsammans med Timrå kommun ett antal foldrar om besöksvärd natur och kultur i Timrå kommun. Vi har valt att lägga ut dessa foldrar här på hemsidan då vi tror att många kanske inte känner till alla dessa pärlor. Dock så går tiden som alla vet och vi måste därför reservera oss för några uppgifter som finna att läsa. Det kan vara t ex så att beskrivna stigar, p-platser, bilvägar, gångvägar mm inte stämmer överens med dagens verklighet, likaså uppgifter som tel nr, mejladresser och liknande bör tas med en stor nypa salt.
Länk till mer info om Fågelsången här!

Text och foton: Stig Carlsson