Timrå Naturskyddsförening

…och Hässjö hembygdsförening arrangerade den 10 augusti för 51:a året slåtter på Torsbodaängen. Brudsporrarna har glädjande spritt ut sig lite mer men vi uppskattar att det dröjer ca 3 veckor innan dom är lämpliga att slås. Det kommer Inga-Lill Häggberg att göra. Vi var fyra tappra som slog och krattade. Vi såg också en utblommad 2-bladsorkidé! Hoppas att vi blir fler nästa år!
På bilden: Bengt Andersson, Märta Norell och Lars-Göran Åhlund.
Foto: Torgny Nordin

…och Ljustorpsvandring gjorde den 6 augusti sommarens sista tisdagsvandring, även då i Mjällådalen. Denna gång i Höglandsbodarna, en bra plats att på en liten yta uppleva mycket av Mjällådalens geologi. Området kommer att ingå i den södra delen av det blivande naturreservatet. Vi började med att gå ut på ’’värsta getryggen’’, en bildning som skapats av nipa mot ån på ena sidan och en djup ravin som bildats av ett pyttelitet vattenflöde på andra sidan. Den går på platåns nivå och blir smalare och smalare, ca 1 meter vid slutet som är ett brant stup mot ytterligare en djup ravin. Tillbaka upp på nästa platå som slutar med en ’’snäll’’ getrygg med lagom lutning går nästan ner till ån. Där följde vi stigen till ’’insektslokalen’’ en sandbank där vi fikade. Där finns en sällsynt skalbagge, strandsandjägare. På återvägen gick vi i den gamla åfåran från 1700-talet där vi kunde se det sällsynta, fridlysta och rödlistade sötgräset som är speciellt för Mjällådalen. Tillbaka till platån gick vi i en nyröjd ravin.

Stigen som gick på nipkanten är borta, ersatt av trappa.
Fotograf: Jirina Mia Mickova

…och Ljustorpsvandring genomförde den 30 juli tisdagsvandring till korvsjörundan i Mjällådalen. Från rastplatsen vid Tunbodarna gick vi ner över Petter-Norbergsbron och Tuna Fäbodstig söderut. Hela området kommer att ingå i den norra delen av ett blivande naturreservat i Mjällådalen. Förutom nipor och raviner kunde vi se flera rödlistade svampar, tex rosenticka, stor aspticka och granticka. Dessutom det för Mjällådalen speciella fridlysta och rödlistade sötgräset. Framme vid korvsjön följde vi den ner till en rastplats ute i ån där vi fikade. Tillbaka gick vi stigen längs ån där vi kunde visa hur ån återställts från flottledsrensning genom att stenar lagts tillbaka i ån.

Grantickan trivs i gammelskogen.
Fotograf: Joacim Lindvall

…hade den 27 juli en utflykt till Indalsälvens deltas naturreservat. Vi gick över alla hängbroarna ut till Smacken. Strax före grillplatsen går det en stig till vänster som går i skogen parallellt med stranden ända ut till yttersta udden mot Kråkholmen. Kan vara svårfunnen på några ställen. Svalt och skönt i skuggan denna varma och soliga dag. En annan fördel med stigen är att man får fina vyer över de avsnörpta rännorna, de syns inte när man går efter stranden. Väl ute på udden kunde vi konstatera mängder av det sällsynta klådriset. Där finns även många andra rara växter som är beroende av att området tidvis står under vatten. En fin dag, kanske gör vi en ny utflykt i höst.
Text: Elisabeth Nilsson

Igenväxande ränna.