Årets slåtter avklarad!

Jan Lindström har lagt undan fågelkikaren och greppat lien denna förmiddag!

Så har då årets slåtter på Torsbodaängen genomförts. Det hade regnat på natten och regnade också lite på morgonen. Trots det så slöt ett tiotal entusiaster upp med lie respektive kratta för att slå bort gräs mm som annars hotar att kväva ängens blommor. Under de senaste 50 åren har Hässjö hembygdsförening tillsammans med Timrå naturskyddsförening slagit och fagat ängen. Detta har gjort att antalet brudsporrar ökat till glädje för besökare och blomintresserade.
Ur ”Den virtuella floran” läser vi:
”Utbredning. Brudsporre är ganska sällsynt, men har en vid utbredning som sträcker sig från Skåne till Torne Lappmark. Den växer på fuktig kalkrik mark, i ängar, betesmarker, kalkkärr.”
Läs mer om brudsporren på: Den virtuella floran!

Bild på första sidan: Jill med sin specialgjorda lie sveper fram över Torsbodaängen!

Text och foto: Stig Carlsson