Rapport från vandring till Barnberget

Söndag den 23 juli vandrade vi upp till Barnbergstjärn och vidare längs en ny stig från norrsidan upp till toppen av Barnberget. Denna nya stigsträckning är betydligt mindre brant än den gamla stigen upp till toppen från södra sidan och är en lättgången och riktigt trevlig genuin skogsstig endast trampad av människor och djur.

En blå himmel med sommarmoln mötte upp oss denna förmiddag. Värmen var lagom och tjärnen låg spegelblank med utslagna vita näckrosor. Blåbär och kråkbär längs stigen smakade gott, liksom det medhavda fikat uppe vid den gamla vårdkaseplatsen på toppen av berget med vida utsikt över bygden. Vi tittade till den ”mystiska” stenmuren uppe på berget som ingen vet upphovet till, eller vilken funktion den fyllt. Vi försökte också lokalisera den vid det här laget närmast mytiska vattenkällan som skall finnas uppe på berget, även denna gång utan framgång, trots GPS och GPS-koordinater. Nedfärden skedde längs den gamla stigen, men åt ”rätt” håll dvs utför berget. En riktigt trevlig vandring tyckte vi nog alla sex som deltog.