Rapport från Årsmöte med föredrag av professor B-G Jonsson den 28/3 -17

Vi var cirka 25 stycken som var närvarande vid det årsmöte som Naturskyddsföreningen Timrå höll på Inbetween.
(Mer om årsmötet och förändringar i styrelsen kommer senare)
Efter årsmötet berättade professor Bengt-Gunnar Jonsson från Mittuniversitetet om vad träd kan berätta om historien. Detta med hjälp av årsringarna från dem. Träden påverkas av sol, vatten, skogsbränder och eventuella insektsangrepp. Det betyder att det klimat som varit speglar sig i årsringarna.
Det är inte bara från levande träd som man kan se hur klimatet varit utan om man från dessa träd jämför med hittade trädrester till exempel från fynd i vatten så kan man kontrollera bakåt så långt tillbaka som till 1200-talet.
Detta kan göras genom att jämföra årsringar och lägga ett pussel för att komma väldigt långt tillbaka i tiden. Läran om tolkning av årsringar heter Dendrokronologi och är alltså en metod att genom årsringar på trä kunna åldersbestämma trämaterialet och dessutom få en uppfattning av klimatet som rådde. Man kan se hur ofta skogsbränder förekom naturligt.
Helt klart ser man att människan påverkat att det brinner mer sällan nu är förr i tiden.
Man kan rekonstruera det klimat som rådde förr!
I Skuleskogens Nationalpark har man kunnat konstatera att Tallarna växer mer om det regnar mycket i juni.
Mötesdeltagarna fick tillfälle att ställa frågor och fick intressanta svar.
Bengt-Gunnar Jonsson fick som Tack några böcker.

Vid pennan Bengt-Göran Norlin