Skogsväsen

Fredrik Karlsson

Alla är vi en del av naturen. Och i alla tider har naturen gett oss svaren på våra frågor.
I en tid före det vi idag kallar vetenskap har skogen, himlen, stjärnorna, solen, månen, havet, tjärnen, dimman.., fungerat som en religiös och trovärdig källa till vår vardag och kunskap.
Ur detta har naturväsen, sagor, myter och legender vuxit fram och blivit en del av vår verklighet.
”Vill man se det så finns det där”, säger Fredrik Karlsson som under lång tid med hjälp av sin kamera jagat det som finns men inte syns.
Den ene är fotograf den andre är häxa.
För drygt ett år sedan sammanstrålade Fredrik Karlsson och Doris Danielsson och började skissa på ett samarbete. Idag har det samarbetet resulterat i ett program där Fredrik visar sina bilder med ett väl avvägt mellansnack varefter Doris i den mer mytiska delen av programmet ansluter med egna dikter och rent fysiskt dyker upp tillsammans med Lena Ewerlid och Marianne Munther som varande de tre nornorna Urd, Verdandi och Skuld.
Till fantastiska naturbilder och kompositioner med dansande älvor, rotvältor som troll, brinnande himmel och skummande vatten bjöd paret Karlsson/ Danielsson upp till en fängslande upplevelse och ökad förståelse för våra förfäders dyrkan och respekt för naturen och dess väsen.
Vi var drygt 40 åhörare på plats i Café InBetween i centrala Vivsta som fick ta del av föreställningen. Knappast någon gick därifrån oberörd.

Text: Kent Klingstedt
Foto: Stig Carlsson