Samlas och gör nåt kul!

Sveriges Ornitologiska Förening genomför för tolfte året den stora fågelräkningen ”Vinterfåglar inpå Knuten”. Läs mer om hur det går till nedan! Ett tips kan ju vara att man samlas kring en gemensam fågelmatning och samtidigt lär sig lite mer om de fåglar som finns kvar i den egna hemtrakten på vintern.  Varför inte bjuda in till den egna fågelmatningen och ha lite fika lördag eller söndag. Detta är något som jag tror skulle uppskattas även av de allra yngsta!

Fakta om Fågelräkningen samt var och hur man rapporterar:

Den stora fågelräkningen ”Vinterfåglar Inpå Knuten” har blivit ett begrepp. Den genomförs i år för tolfte gången och handlar om att räkna alla fåglar som besöker landets fågelbord och andra fågelmatningar. Förra året deltog ca 20 000 svenska hushåll i räkningen och rapporterade sina resultat. Det stora antalet till trots, utgör dessa 20 000 bara en liten del av alla de svenska hushåll som matar fåglar varje vinter. Vi räknar med att uppemot en halv miljon hushåll matar fåglar varje vinter, och de blir bara fler och fler. Fågelmatning har blivit en folkrörelse.

Vi matar fåglar både för att fåglarna och vi själva ska må bra: Livet kring fågelborden betyder nämligen mycket även för vårt eget välbefinnande! Fåglarna skänker liv och rörelse åt annars mörka och kanske händelselösa vinterdagar.

Alla som har fågelmatningar uppmanas nu att försöka räkna de fåglar som besöker ”de dukade borden” under sista helgen i januari. Uppgifterna rapporteras sedan till Sveriges Ornitologiska Förening där en sammanställning görs. Rapporteringen görs bäst via föreningens hemsida www.birdlife.se, men det är också möjligt att rapportera via en gratis-app liksom via post på ett särskilt rapportkort. Notera att rapporteringssidan på internet öppnas först när räkningen startar – det vill säga i gryningen den 27 januari.

Räkningen startar fredagen 27 januari och avslutas måndagen 30 januari. I och med att det går att räkna även under fredagen och måndagen kan förskolor, skolor, arbetsplatser med mera också medverka.

Med ”Vinterfåglar Inpå Knuten”, som denna fågelräkning kallas, får vi in ett stort material med spridning över hela landet. Varje år presenterar vi en nationell topplista och, i mån av intresse, även regionala topplistor. Med undantag för att talgoxen alltid toppar den nationella listan, varierar ordningsföljden mellan fåglarna en hel del, bl.a. på grund av väder och snöförhållanden. Men räkningen har även en mera allvarlig bakgrund. Under de elva år som räkningen pågått har vi redan fått nya värdefulla kunskaper om våra vinterfåglar och de villkor som påverkar deras liv.