Stigsökning på Barnberget

image004_resize

Under nedfärden längs sydoststigen kunde inte den mindre höjdrädda delen av sällskapet, trots protester från de övriga som drabbades av svindel vid blotta åsynen av en människa vid stupkanten, hålla sig från att undersöka branten där nedanför. Man vet ju inte förrän man tittat, det kan ju finnas något spännande där nere 🙂 Från vänster: Fredrik Karlsson och John Nilsson. Foto (Bild 2): Stig Carlsson

Denna vindstilla och fantastiskt fina oktoberdag den 6/10 genomförde vi en sökexkursion till Barnberget. ”Vi” var Elisabeth Nilsson, Stig Carlsson, John Nilsson från intilliggande Roken med assisterande fyrbenta vännen Rollo, en vit och svartprickig fågelapporthund, samt undertecknad Fredrik Karlsson. John, som känner detta område väl, var vår guide på turen.

Det vi sökte efter var dels en stig som vi anat skulle finnas upp på berget från dess norra sida, men också efter en vid det här laget närmast mytisk vattenkälla som enligt riksantikvarieämbetet skall välla upp på en berghäll högt uppe på berget. Dessutom med utrinning mot norr, så det är en ”äkta” källa. Enligt uppgift skall det vara kapillärvatten som sugs upp från grundvattennivån genom sprickor i berget.

En stig på norrsidan skulle vara intressant då berget är flackare från det hållet, sydostsidans stig är ju tämligen brant mer eller mindre rakt uppför. Dessutom skulle det hela utmynna i en fin promenadslinga runt Barnbergstjärnen och över berget med utsikt ner på tjärnen och milsvida över bygden, ja ända ner till Hälsingland.

Vi sammanstrålade på bilvägen nedanför berget och anträdde sedan vandringen. Tyvärr är ett stort område längs traktorvägen upp till tjärnen och runt tjärnen avverkat sedan i vintras. Men fortfarande finns rester av skogstjärnens magi kvar, platsen är ändå väl värd en utflykt och de ursprungliga stigarna i området har skonats från att förstöras vid skövlingen. Området har också ett rikt djurliv.

Vi rundade längs traktorvägen tjärnen till dess norra ände där en fin promenadstig fortsätter mot NNV upp till ett gammalt älgtorn intill en liten myr. Där bär det strax av på den stig vi eftersökte upp på berget från NV. Stigen visade sig vara mycket fin och lättgången, en ”riktig” skogsstig och bara alldeles lagom uppför från denna flackare sida.

Väl uppe på berget försökte vi lokalisera vattenkällan, som skall ligga i förlängningen mot NV av den mystiska stenmur som ingen vet ursprunget för där uppe. Vi letade och letade. Källan förblev dock ett mysterium då vi inte lyckades lokalisera den den här gången heller. Fika intogs sedan på platsen för den gamla vårdkasen som lämnar vidunderlig utsikt.

Allt som allt var det en lyckad tur och kanske resulterar det hela så småningom i en ny guidad utflykt runt tjärnen och över berget i Naturskyddsföreningens regi. Sist var ju också Arkeologia med och muren och den historiskt sett spännande trakten satte fart på fantasin hos samtliga deltagare.

Bild 1: Vy uppifrån berget ner mot tjärnen.

Text och Foto (Bild 1): Fredrik Karlsson