Rapport från utflykt till Röjeknippen!

Vädret hjälpte till att göra vår utflykt upp till den 310 meter höga Röjeknippen till en succé!1-p1110823

Hela 15 vandringssugna samlades vid affären i Ljustorp och därifrån tog vi oss sedan  till utgångspunkten för vår vandring. Gruppen bestod av alla åldrar från fyra år upp till dryga 70, en alldeles lagom blandning alltså!

1-p1110848Septembersolen lyste, lite lagom slöjad av ett tunt molntäcke och fick temperaturen att hamna på ungefär 15 grader. Den markerade stigen är inte alltför brant trots att höjdskillnaden är markant. Det blir lagom med små korta uppehåll när Elisabeth passar på att berätta vad vi hittar på marken, både växter och intressanta svampar, lavar och mossor. Väl uppe på toppen slås man naturligtvis av den magnifika utsikten över Prästtjärn och Röjesjön samt de blånande bergen i fjärran. Solljuset gör också rättvisa åt de sprakande höstfärgerna som naturligtvis lockar till fotograferande bland deltagarna.

Givetvis gör gruppen också det obligatoriska försöket att puffa storstenen över kanten ner i Prästtjärns mörka vatten men det lyckas inte heller denna gång.

Alla deltagare var överens om att detta var ett perfekt sätt att tillbringa en septembersöndag på!

Text och foto: Stig Carlsson