Fågelutflykten

2016-05-28_resizeDen 28 maj var det meningen att vi skulle göra en utflykt för att lyssna på fåglarna i Fågelsångens naturreservat. Tyvärr gjorde ett par regnväder att vi i sista stund fick ändra utflyktsmål till Indalsälvens delta istället. Fågelsången blir väldigt svår att ta sig fram i när det blir för blött. Den bördiga jorden förvandlas till en lervälling och spångningen fungerar inte på alla ställen.

Nåja, deltat är inget dåligt utflyktsmål det heller! Vi var åtta skådare (inkl en i barnvagn) som gav oss ut över broarna. De flesta sångarna har anlänt och vi hörde både grön- och lövsångare liksom också rosenfink. Just denna dag var det lite mer vatten i fårorna och inte så många fina sandrevlar och därför såg vi heller inte så många vadare. Strandskata, gluttsnäppa och drillsnäppa hördes dock. Tärnorna hade också kommit och i en av de mer stillastående vattnen så har det etablerats en skrattmåskoloni.

Vädret var absolut på vår sida och fikapausen blev en definitiv njutning!

text och foto: Stig Carlsson