Rapporter från svampveckan i Timrå 2014

jpg_mushroom60Nedan får du tips på mycket spännande och berikande läsning. Utflyktsguiden, rapporten och artlistan kan vara “lite grekiska” för många naturvänner som inte är så svampkunniga men de tre rapporterna innehåller, förutom en del mykologiskt specialsnack, även hårda fakta om fynd av sällsynta och rödlistade svamparter som stärker naturvården i Timrå och särskilt stärker motiven för legalt skydd av hela Mjällådalen som t ex nationalpark.

”Gå in på. www.myko.se Där finns material om svampveckan 2014 i Timrå. Innehåller mycket läsvärt om natur, inte bara om svampar.

Guiden kan ses som en utflyktsguide till intressanta naturområden.

Rapporten är imponerande. Totalt hittades 1142 arter. Normalt är 6-800 arter på en mykologivecka. 15 nya arter för Sverige, 37 nya arter för Norrland samt ev några nya arter för vetenskapen. Dessutom intressanta artiklar förutom om svampar och svampfärgning även miljömålen, naturvård, ängar, klimat, sydväxtberg mm. Mycket bilder, fantastiska teckningar av Rolf Lidberg.”

För Naturskyddsföreningen Timrå

Bengt-Göran Norlin