Rapport från svanutflykten

Bölesjön delas mitt itu av E 4:an och i dess norra del har Vägverket anlagt en populär rastplats. Denna gäller inte enbart för bilåkande. Sjön avvattnas av Sörån som så småningom rinner ut i havet vid Åvike precis vid kommungränsen mot Härnösand. Just där ån rinner ut från sjön är det också väldigt grunt och vassrikt. Detta tillsammans gör att det just här blir öppet vatten tidigt på våren. Det blir som en magnet på det stigande antalet sångsvanar som återvänder från södern i slutet av vintern. Här kan de rasta och hitta mat som de når på botten av den grunda sjön.

Det är svårt att sätta ett exakt datum för det bästa tillfället att göra en utflykt för att titta på svanarna så därför får det bli en så kallad ”spontanutflykt” baserad på dagsläget. I år blev det sista söndagen i mars.

Det blåste en grinigt kylig vind som nog gjorde att många blev kvar i sängvärmen, men några tåliga själar blev vi som beundrade ett ca 30-tal svanar. Där fanns också ett par nyanlända tofsvipor samt några kanadagäss och knippar. Tack vare rastplatsen är Bölesjön en mycket lättillgänglig skådarplats även för de som av olika anledningar har svårt att gå längre sträckor. Vi satte upp föreningens tubkikare vid bilarna och hade första parkett direkt.

Det kylslagna vädret gjorde att utflykten fick bli ganska kortvarig i tid men vi fick ju se det vi var ute efter direkt vid ankomst. Hoppas att detta kan bli en tradition både för oss och svanarna.

Stig Carlsson