Rapport från Slåttern!

CIMG3664Lördag den 9 augusti var det slåtter på Torsbodaängen! Ett bra samarbete vi i Naturskyddsföreningen har tillsammans med Hässjö Hembygdsförening för att bevara ängens mångfald av växter. En viktig tradition som nu pågått i 46 år.

Ingvar Smedjegård och Bertil Näslund underhöll med spelmansmusik och det underlättade vårt arbete och höjde stämningen. Tyvärr var vi inte så många som deltog.

Det är roligt att vara med om denna slåtter och dessutom är det en förutsättning för ängens fortlevnad-höra lien brynas, liens skär genom gräset och räfsans drag. Vi hade bra väder och nattens regn gjorde det lättare att slå.

Nu har vi gjort vårt och det är glädjande att Timrå Kommun fortsätter där vi slutade och färdigställer slåttern.

Du som missade denna upplevelse men kanske vill lära Dig just att slå med lie-hör av Dig så kan Du få en introduktion!

Bifogar några bilder!

Bengt-Göran Norlin, Naturskyddsföreningen Timrå.